خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/22 - 14:11
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : استان ها
نمایندگان خوزستان در نامه ای خطاب به رئیس جمهور:

طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری نیازمند ۸۵ همت تامین اعتبار است

نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور با انتقاد از عدم اجرای طرح جامع کشاورزی خوزستان که پیشنهاد و توسط وزارتین ،نیرو کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه رسیده بود، عنوان کردند:برای اجرای باقی‌مانده طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در گستره ۲۵۵ هزار هکتار به میزان ۸۵ همت تامین اعتبار گردد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رئیس جمهور با انتقاد از عدم اجرای طرح جامع کشاورزی خوزستان که پیشنهاد و توسط وزارتین نیرو و کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه رسیده بود، عنوان کردند: برای اجرای باقی‌مانده طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در گستره ۲۵۵ هزار هکتار به میزان ۸۵ همت تامین اعتبار گردد. متن نامه به شرح زیر است:



ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران



جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی



با سلام و تحیت



استان خوزستان در جنوب غربی کشور عزیزمان ایران قرار دارد و دارای بزرگترین جلگه های حاصلخیز کشاورزی ناشی از وجود شرایط بسیار خوب اقلیمی (۱۱) اقلیم از ۱۳ اقلیم کشور در استان خوزستان و پر آب ترین رودخانه‌های کشور همچنین ظرفیت ۱/۵ میلیون هکتار زمین کشاورزی همراه با آفتاب، فراوان این استان را به قطب ویژه کشاورزی تبدیل نموده است. اما بدلیل عدم تکمیل شبکه های آبیاری و زهکشی این منابع آبی در دسترس کشاورزان قرار نمی گیرد. این ظرفیت بزرگ کشاورزی در سفر سال ۷۵ مقام معظم رهبری به استان خوزستان مورد عنایت قرار گرفته و طرح جامع کشاورزی پیشنهاد و توسط وزارتین ،نیرو کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه مورد تاکید قرار گرفت. این طرح شامل ۶ پروژه زیرساختی نظیر احیای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی مکانیزاسیون صنایع تبدیلی و جانبی منابع طبیعی، دام و تجارت کشاورزی بوده است که به دلیل عدم تامین اعتبار توسط دولت با دستور مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ به میزان ۱/۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار گردید.



اما در تحلیل این طرح عظیم ملی می بایست گفت که از ۶ پروژه زیربنائی تنها یک پروژه اجرائی گردید و در این یک پروژه نیز، مساحت پروژه از ۸۰۰هزار هکتار به ۲۹۵هزار هکتار کاهش یافته است گرچه بخش بسیار کوچکی از پروژه پیشنهادی مقام معظم رهبری اجرائی گردید اما دستاوردهای بسیار بزرگی را برای منطقه به دنبال داشته است که در گزارش تهیه شده توسط دانشگاه شهید چمران اهواز "تفصیلا بدان اشاره گردید کسب رکود تولید گندم در سال جاری یکی از مهمترین دستاوردهای طرح در استان خوزستان می‌باشد بررسی‌های کارشناسی حاکی از آن است در صورت اجرای کامل طرح در استان خوزستان خودکفائی پایدار محصول استراتژیک گندم در کشور ، به سهولت دست یافتنی خواهد بود.



لذا استدعا دارد؛



۱ برای اجرای باقی‌مانده طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در گستره ۲۵۵ هزار هکتار به میزان ۸۵ همت تامین اعتبار گردد.



۲- طرح جامع مقام معظم رهبری در گستره ۸۰۰ هزار هکتار و ۶ پروژه عمرانی مرتبط با آن در دستور کار قرار گیرد.



در خاتمه با توجه به آسیب شناسی فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری ضروری است الزاما شبکه های اصلی و فرعی طرح توسط یک دستگاه اجرائی مطالعه و اجرا گردد.



گفتنی است این نامه به امضای تمام نمایندگان خوزستان رسیده است./



پیان پیام

  • کد خبر : 369761
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار